Sverige dag 1, fredag

Att sova i min egen (nåja, så gott som) säng i natt var som en skänk från ovan. Med så få timmars sömn i veckan var det verkligen vad jag behövde, och som jag sov. Under ett fantastiskt skönt täckte, och med all mysig julbelysning fortfarande tänd i mitt lilla hörn, somnade jag som en stock igår framför Sherdil på Youtube.

Att vakna i samma säng och veta att jag var hemma hos mamma, i Bråten, i Sverige, det var inte så illa det heller. Att det dessutom låg en alldeles ljuvlig Sanfrid på mina fötter och snarkade sin egen lilla Sanfrid-snark, det gjorde inte saken ett dugg sämre.

Sanfrid tror att det kommer fåglar även om han sitter där..


Dagen har inte direkt bestått av vila, men har inte varit jobbig heller. Jag hade lång sovmorgon och åt sen grötfrukost (gröten är för övrigt godare hemma, fast jag ätit mig trött på gröt borta sista månaderna). Nicklas och jag såg till att granen kom in, bänken avplockad och potatisen skalad (det gjorde vekrligen ont i händerna av att skala potatis normalt, jag fick köra barnvarianten och skala ifrån mig för att inte få kramp) innan mamma och Peter kom hem från en kort Köpingsrunda.

Innan de kom hem, lagom när jag tänkte att det kunde vara berättigat med en liten powernap, så fick vi besök av Gustav. Trevligt naturligtvis, men jag kände mig lite småsnuvad på konfekten (powernapen). Men vips så kom moster med familj, och vips kom morfar. Och vips kom mamma och Peter hem och när de andra hade gått var det hög tid att börja med maten. Jag gjorde lite enkelt julgodis och vi klädde granen som blev lika tjusig som vanligt. Ett brickband och mormors gamla broderi åkte upp på väggen och köket blev om möjligt ännu trevligare och vackrare. Vips så blev jag trött och medan vi väntade på de sista köttbullarna i pannan somnade jag på rygg på kökssoffan, nöjd och glad och himla seg i kolan.

Lite julgodis men mycket julstämning

Maten var så klart supergod men allra allra godast var vörtbrödet, leverpastejen och gurkan tror jag. Gud så gott med en macka som var supermegagod, inte bara hyfsat okej. Alla satt kvar länge, till och med barnen, himla trevligt om jag får säga det själv och det hör kanske inte riktigt till vanligheterna. Det märks att de blir äldre de också (det är alltså inte bara jag som håller på att bli gammal?).

Julstök strax före maten

Julbus strax före maten

Tjoff så var det julklappsutdelning. jag tror att alla blev nöjda och det var en trevlig stund med hela familjen samlad i soffan på gott humör. Jag fick till exempel min jordglob av mormor, en SVENSK bok av morfar och presentkort på flytthjälp i sommar! Woho, det satt superfint måste jag säga!

Borta bra men hemma bäst

Det blev jul till slut, hur det nu gick till




Jag smög lite i granen..

Plutten <3

Nu är det dags att varva ner på riktigt och hoppas på ytterligare en natts fantastisk sömn. Imorgon är det juldagen och det är i den här familjen årets enda HELIGA SLAPPARDAG! Den ska enligt tradition gå ut på att äta rester ( = slippa laga mat alls), barnen underhåller sig med julklappar ( = det är lugnt och skönt i huset) och man fyller i nya kalendrar och läser julklappsböcker och pillar naveln i stort sett. Ska bli så himla skönt!


Voffarna var julfina och söta som vanligt

Snuttarna

Ricky

För att ytterligare bättra på ledighetskänslan så hade vår lärare skickat in våra betyg idag, och jag fick faktiskt VG på sista grammatiktentan! Jag är mäkta nöjd med att slippa en omtenta och kan verkligen ha jullov nu. Skönt! Med det i åtanke och familjens ljud i bakgrunden kan jag nöjt gå till sängs.

Sov gott alla glada!

Inga kommentarer: