Sverige dag 3, söndag

Annandagen har också den varit ganska slapp, men ändå inte händelselös. Sovmorgon blev det, sen kom Gustav förbi och det blev morgonkaffe fast mitt på dagen. Sen klämde jag ner mig i mina termobrallor som jag knappt fick plats i, och mammas vinterjacka som precis gick att knäppa. SOm pricken över i hade jag mammas gummistövlar, Nicklas mössa och ett par arbetshandskar när vi så småningom tog oss ut genom dörren med hundarna. Den här gången var det dagsljus och vi hade ett mission med utgången. Det första var att Tor skulle åka pulka, så vi bäddade med fårfäll och han gjorde pulkapremiär ett varv runt gårdsplanen innan han tröttnade och vi gick vidare till nästa mål med utevistelsen: att lära Ricky dra släde/pulka/spark/skidåkare.

Med två lika långa koppel och Rickys spårsele spände vi för honom framför en av gårdens sparkar, och sen fick han dra den för allt han var värd en bra stund. Vi tyckte att det skulle vara jobbigt så att han var tvungen att koncentrera sig, men det dög inte så han for med den där sparken i sicksack kors och tvärs över vägen och i dikena. Till slut blev det mest trassel och frustration och han förstod då rakt inte vad det där skulle vara bra för. Då omorganiserade vi styrkorna och jag knöt fast Tor runt midjan och fattade Rickys koppel för att hjälpa till att styra lite. Och så började vi springa, och han tog i av bara sjutton. Nu stod mamma på sparken men Ricky sprang ändå med gott humör utan att ens se ut att ta i särskilt mycket alls. Bra jobbat! Som avslutning fick Tor ta ett varv till i pulkan och nu var han inte alls lika missnöjd. Succé!

Sen blev det lite mer slappande innan jag stoppade Nicklas och Emelie i bilen och styrde mot Bockhammar och pappa. Det gick bra att köra och jag har verkligen saknat det. Hos pappa var det som vanligt och vi åt oss mer än lovligt mätta på pannbiffar och potatisgratäng som var ruskigt gott som alltid. Lite gitarrspel och sång bjöds av lillebror innan vi begav oss hemåt och hemma har det just inte hänt något alls sen jag kom hem.

Eller jo! Jag har äntligen packat upp mina kläder och placerat dem snyggt och prydligt i byrån i mitt lilla hörn. Någon ordning får det ju lov att vara! Imorgon ska jag avsluta jobbet med att få total ordning i både bokhyllan, resväskan och på alla krokarna.

Med det önskar jag en god natt, för det tänker jag ha!

Inga kommentarer: